понеділок, 30 березня 2015 р.

«Мама, я не хочу ходити в школу» або як навчити дитину бути відповідальною | Власний шлях

Гряде вересень, а значить, попереду черговий навчальний рік. І далеко не всі діти із захопленням чекають зустрічі з вчителями та однокласниками. Як наслідок, найсміливіші заявляють: «мама, я не піду більше до школи». І тут у батьків є кілька варіантів реакції. Найчастіше це - «Як це не підеш? Підеш, як миленький! Треба вчитися, а то будеш працювати двірником », ну або щось в цьому дусі. На жаль, мало хто з батьків може привести гідні аргументи і вплинути на дитину ... Так що ж робити в цій ситуації? Як пояснити дитині те, у вірності чого ви самі не впевнені? Чому взагалі виникає така поведінка і як себе правильно вести? Трохи історії Відразу передбачаючи питання і можливий негатив, хочу попередити - в цій статті я ділюся своїм досвідом і своєю думкою, приймати остаточне рішення - Ваша прерогатива. Отже, мені пощастило колись побувати в шкурі того самого дитини, який не хотів вчитися, тому я, як ніхто розумію мотиви і причини цього. З іншого боку, з висоти своїх років і досягнень (адже двірником я не стала), я розумію, як варто поводитися батькам і дітям у цій ситуації, щоб кожен залишився задоволений. Коли мені було 11 років, у мене з'явилася мрія - вступити в московський ВНЗ. Але ще в цьому ж віці я засумнівалася в системі нашої освіти, причому так сильно, що просто перестала ходити до школи. Півроку я там просто не з'являлася, природно одного разу це спливло. І мені довелося спішно вивчити предмети і здати необхідні іспити, щоб мене взагалі перевели до наступного класу. І єдине, що мені тоді допомагало - це моя мрія. Коли я прийшла до мами з цією мрією, я почула тверде «Ні». Я могла, звичайно, змиритися, погодитися і опустити лапки, але я зробила інакше. У підсумку, я закінчила школу з відмінним атестатом і медаллю, я без будь-якої допомоги поступила на бюджетне відділення в Москву і стала єдиною іногородньої студенткою нашої групи, яка захистила диплом. Що ж дозволило мені не стати двірником? І як мені вдалося переконати маму в своїх можливостях? Покопаємось у витоках Не просто так стаття містить у своїй назві слово «відповідальність». Справа в тому, що коли на світ з'являється маленький малюк, він ще нічого не знає про цей світ. Він не вміє себе вести, не знає правил етикету, норм поведінки, та й взагалі особливостей того суспільства, в якому народився. І на батьків лягає така собі подвійна відповідальність - за себе і за свою дитину. Завдання батьків в тому, щоб у міру дорослішання свого сина чи дочки передавати відповідальність, навчати дитину бути відповідальною. Щоб виключити різницю в поняттях, давайте визначимося, що я називаю відповідальністю. Відповідальність - це вміння відповідати за свій вибір і за його наслідки. Коли ви несете відповідальність за когось, ви стаєте на позицію контролюючого, того, що робить остаточний вибір. Але коли ви передаєте відповідальність, ви віддаєте і право вибору, знімаючи з себе завдання контролювати. Щоб було більш зрозуміло, розберемо приклад. Коли дитина робить перші кроки, ви ще несете відповідальність за ці його дії, ви його контролюєте і координуєте. І саме ви будете відповідати, якщо він піде не в ту сторону. Однак, коли малюк вже стійко тримається на ногах і впевнено ходить, ви перестаєте його активно контролювати, ви передаєте йому відповідальність за те, куди він іде і які результати отримує. Якщо він впаде або настане в калюжу - це вже буде його вибір, і він буде справлятися з його наслідками: наб'є шишку і випробує біль або промочить ноги. Однак, найчастіше батькам дуже важко віддавати відповідальність дітям, адже тоді вони втрачають контроль, дають більше свободи дитині. А це означає, що доведеться якось приймати вибір свого чада, причому не завжди вірний, доведеться якось з ним миритися і домовлятися. Та ще й наслідки вибору потім якось приймати. А це часом буває гораааздо складніше, ніж нести за нього відповідальність. Що насправді хоче дитина? Отже, повернемося до теми нашої статті. Що ж насправді відбувається, коли дитина приходить з фразою: «Мамо, я більше не хочу ходити в школу»? У цей момент дитина хоче взяти на себе якусь відповідальність. Причому тут мова не про те, чи готовий він до цього, він просто хоче. Він хоче зробити свій вибір, можливо, ще навіть не розуміючи, які наслідки спричинить цей вибір. Найпоширеніша реакція «Вчися, а то будеш двірником» зараз не працює. Адже діти-то зараз просунуті, Вікіпедію читають, кіно дивляться і знають, що деякі відомі особистості не закінчили не те що інститут, а навіть школу! А інших аргументів у батьків, як правило немає, тому що мало хто з батьків взагалі розуміє сенс школи. Ну справді, не скажеш же дитині: «Мені спокійно, коли ти півдня в школі, під наглядом вчителів та хоч чимось зайнятий». Теж не переконливо, для дитини. Що ж робити батькам? Якщо ви не знаєте, як мотивувати дитину на навчання в школі, то моя рекомендація - прийняти його рішення. Скажіть на його заяву: «Добре!». Тільки при цьому роз'ясніть йому наслідки такого вибору. І не погрозами сумної долі, а реальними фактами. Наприклад, що якщо він не хоче вчитися в школі, то йому можна закінчити школу екстернатом вдвічі або навіть втричі швидше. А якщо він вчитися не хоче, то має сенс вже зараз замислитися про те, як він планує забезпечувати себе. Зніміть з себе частину відповідальності і дозвольте дитині відповідати за свої вибір. Домовтеся з ним про те, як буде будуватися його день і чим він буде займатися поза школою. Обговоріть все і дозвольте йому бути трішки вільніше. Повірте, якщо для нього це буде складно, він дасть вам знати. Ну а якщо у нього все буде виходити, то такий підхід виховає в ньому набагато більше відповідального і активного громадянина. Єдине застереження - не кидайте дитину напризволяще. Якщо ви погодилися позбавити його від школи, то не потрібно відкуповуватися від нього, даючи велику кількість грошей на розваги, задарівая його нескінченною кількістю планшетів і телефонів, лише б він був весь день зайнятий. Така поведінка не навчить дитину нічому доброму, до того ж це продовження контролю. А от якщо ви його, навпаки, обмежені у фінансах і дозволите реалізовувати якісь свої ідеї та задумки - це і буде повноцінною передачею відповідальності. Що ж робити дітям? А тепер рекомендація дітям. Якщо ви той самий дитина, яку дістала школа, яка не хоче ходити туди, але батьки не погоджуються і стоять на тому, що «треба», то у вас теж є вихід. Розповім вам секрет - якщо хтось не хоче віддавати вам відповідальність, беріть її на себе самі. Покажіть батькам, що ви вже виросли, що ви відповідальний або відповідальна, що ви можете приймати зважений рішення. Саме цим я займалася протягом 3 років, щоб донести до мами, що я зможу поступити в Москву, вчитися і жити самостійно. Я доклала всіх зусиль, щоб показати свою дорослість. Розкажіть і покажіть батькам, чим ви будете займатися, якщо школи у вашому житті не буде, нагадуйте їм про це щодня, показуйте щодня твердість свого наміру. Тоді у них не залишиться шансів, вони повірять у вас і у вашу готовність до такого важливого рішення. Удачі вам! Поважайте один одного і вмійте домовлятися.

Немає коментарів:

Дописати коментар